Nieuw wettelijk kader beschermt Belgische maritieme belangen

Maar liefst 80% van de internationale handel in goederen gaat over zee en België heeft met Antwerpen, Gent en Zeebrugge een aantal absolute tophavens. De beveiliging van de internationale handel, schepen en havenfaciliteiten is dan ook essentieel. Vijftien jaar na de publicatie van de voorgaande wet betreffende de maritieme beveiliging coördineerde het DG Scheepvaart een update van deze wet.

  • Peter Claeyssens
    Aan het woord
    Naam
    Peter Claeyssens
    Functietitel
    Directeur-generaal DG Scheepvaart - Voorzitter NAMB
    Expertise
    Directeur-generaal van het DG Scheepvaart
    Uitdaging
    Maritiem transport en de Belgische welvaartstaat beveiligen
  • Nieuwe bedreigingen, nieuwe belangen en nieuwe mogelijkheden

    De maritieme sector wordt geconfronteerd met nieuwe bedreigingen omdat de modus operandi van criminelen gewijzigd is. Tegelijk zijn er nieuwe belangen met de belangrijke infrastructuur die België op en onder de Noordzee heeft, zoals windmolens en internetkabels. Die nieuwe belangen hebben ook weer nieuwe bedreigingen met zich meegebracht, want het is de voorbije jaren duidelijk geworden het risico op spionage of fysieke aanvallen reëel is. Er zijn vandaag gelukkig ook mogelijkheden die er 15 jaar geleden niet waren, bijvoorbeeld het gebruik van biometrische gegevens om de toegang tot havenfaciliteiten te controleren.

  • We hebben samen met de stakeholders bekeken wat nodig was…

    Een update van de wet was dus nodig om de Belgische maritieme beveiliging terug scherp te stellen. Ter voorbereiding daarvan heeft het DG Scheepvaart een bevraging gedaan bij alle belanghebbenden in de maritieme beveiliging en daaruit kwamen verschillende werkpunten naar voren.
     

    Dat we eerst expliciet de stakeholders hebben bevraagd, kadert in de rol van facilitator die het DG Scheepvaart nadrukkelijk opneemt. De tijd van de overheid die unilateraal beslissingen oplegt, is voorbij. Daar blijft het trouwens niet bij. Er komen nog infomomenten om de wet en de praktische uitwerking van standaarden en normen uit te leggen aan de stakeholders en we stemmen de violen met andere Europese havens af. 

  • … en dat hebben we gerealiseerd

    De nieuwe wet biedt in de eerste plaats een duidelijk wettelijk kader voor de maritieme beveiliging van vandaag. De beveiliging is echt wel op heel veel punten op versterkt. De wet implementeert de internationale regelgeving meer nauwgezet en de scope ervan is uitgebreid naar smokkel van goederen, personen en dieren. Het havenverbod heeft een sterke juridische basis en ook voor het gebruik van camera’s op zee kwam er een specifieke regeling. Bij een beveiligingsbeoordeling wordt het risico op inmenging van vreemde mogendheden meegenomen. Op vlak van overleg en communicatie wordt een elektronisch platform opgericht en ook met de invoering van de administratieve minnelijke schikking werd dan weer aan efficiëntie gewonnen. Tenslotte werkt het DG Scheepvaart ook aan een kader voor standaarden inzake beveiliging.

  • Peter Claeyssens

    Maritiem transport is een belangrijk onderdeel van onze welvaartstaat en de beveiliging ervan is essentieel. Daarom zorgt DG Scheepvaart voor de nodige beschermende maatregelen en dat steeds in nauw overleg met de sector. Voor de herziening van de wet hebben we dan ook eerst expliciet de stakeholders bevraagd.

    Peter Claeyssens
    Peter Claeyssens